Spara information


För att enkelt kunna dra nytta av tidigare erfarenheter måste det gå enkelt och snabbt att spara information! För att spara information om en situation klickar man på Ny post. Förutom för att kunna spara information snabbt och enkelt är Dosemem utformat för att kunna anpassa informationen. Alla listor utom måltidslistan kan anpassas.

Beroende på hur mycket man redan vet om hur ens insulinbehov påverkas av olika saker, kan man välja att spara mer eller mindra information. Till en början kan det räcka att fokusera på vad man äter och när. Då sparar man blodsockervärde, måltidsdos, typ av måltid och en kommentar som beskriver måltiden. Till frukost väljer man till exempel Frukost ur listan över måltider, man kan välja storlek och fylla i en kommentar som beskriver frukosten. Syftet med att fylla i och spara den här informationen är för att man skall kunna använda den för att dosera så bra som möjligt kommande frukostar. Samma sak kan göras med lunch, middag, mellanmål osv.
Spara information
Man väljer själv vilken information man vill fylla i, dvs alla fält är valfria. Typ av måltid är bra att välja eftersom antalet enheter till samma mat kan variera beroende på om man äter den till lunch eller middag. Måltidskommentaren används för att kunna sortera mellan olika sorters måltider och anpassa doser exakt till allt från smörgås till pasta. Just att komma ihåg hur man doserat till olika sorters mat vid olika tillfällen kan göra stor skillnad för att få bort onödiga svängningar i blodsockret!

Den blå knappen till höger om kommentarsfältet kan användas för att välja från tidigare ifyllda kommentarer. Äter man till exempel alltid "2 mackor" till frukost kan man välja "2 mackor" från listan som kommer upp när man klickar på "..."-knappen. Listan som visas innehåller bara ifyllda värden fr.o.m. version 1.0. Den filtreras baserat på Typ och om man fyllt i någon bokstav i kommentarsfältet.

Doser fyller man i genom att klicka på Lägg till... Dosemem kommer automatiskt visa tidigare doser som matchar de måltidsvärden som fyllts i. Om man vill att Dosemem skall använda enbart en viss del av kommentarsfältet för att hitta tidigare doser så skriver man "--" före och efter den delen. Skall man t.ex. äta "pasta med pesto", men vill se hur man doserat till de senaste pasta-middagarna oavsett tillbehör, så skriver man "--pasta-- med pesto".

När man börjar märka att det är fler saker än vad man äter, när och hur mycket, som påverkar hur mycket insulin man behöver, så kan man gå vidare och spara även aktiviteter, stress, semester osv. Det är otroligt spännande att försöka förstå och parera för olika saker som påverkar blodsockret. Genom att börja spara information om aktiviteter och hur man mår kan man lära sig mer och mer.
Spara information
Listan över olika aktivitet kan anpassas, läs hur under Anpassa listor. De aktiviteter man lägger in skall användas för att senare kunna sortera ut specifika situationer. Om man till exempel vill bli bra på att dosera sitt insulin till middagar precis efter man har tränat, då kan man lägga till en aktivitet Efter träning. Se även nedan om att lägga till Efter träning som en tagg. Andra aktiviteter kan vara Simning, Efter simning, Arbete, Vila, Städning, Trädgårdsarbete.
Spara information
En tagg beskriver något som påverkar insulinbehovet under en längre tid. Det kan t.ex. vara en infektion, stress, semester, att man är inne i en period där man av okänd anledning behöver ge väldigt lite insulin osv. Listan över taggar kan precis som övriga listor anpassas. Efter träning och Dagen efter träning är också exempel på taggar eftersom motion kan påverka insulinupptaget i upp till 24h. Även Efter alkohol skulle kunna vara en tagg eftersom det påverkar hur levern hanterar frisättningen av glukos en längre tid efter intaget. Att spara denna informationen kan med tiden göra det enklare att förstå hur man själv reagerar i olika situationer.