Göra sig medveten om vad som påverkar blodsockret

Att logga saker är ett bra sätt att bli medveten — hur saker verkligen ligger till, vad jag verkligen har gjort eller inte gjort. Jag är otroligt dålig på att hålla ordning i mitt kök. Jag har ingen diskmaskin och diskhon hinner ofta bli överfull innan jag tar på mig diskhandskarna och diskar. Jag ogillar verkligen att ha det stökigt på diskbänken och ändå lyckas jag inte få in någon rutin att diska åtminstone varje kväll. I början på året bestämde jag mig för att jag skulle diska åtminstone tre dagar i veckan och skriva upp varje gång jag gjorde det för att hålla koll. Jag satte igång direkt, diskade och skrev upp på ett papper på kylskåsdörren varje gång jag gjorde det. Det kändes som jag diskade hela tiden. Det tog aldrig slut. Jag diskade och diskade! I slutet av januari tyckte jag att jag hade diskat mest varje dag. Det konstiga var att diskhon fortfarande alltid var full när jag väl diskade. Jag fick inte ihop det, men jag hade väl börjat dra ner mer porslin. När jag tittade på min lapp där jag skrivit ner varje gång jag diskat kunde jag dock konstatera att jag bara hade diskat sju gånger under hela januari!! Jag trodde verkligen att jag hade blivit bättre på att diska, men min disklogg avslöjade mig totalt.

När jag började använda Dosemem i början på 2011 bestämde jag mig för att logga precis allt jag åt de första veckorna för att lära mig dosera rätt till det. Jag loggade vad jag åt till frukost, lunch, middag och kvällsmat. Men plötsligt blev jag medveten om att jag dessutom åt både russin, knäckemackor, nötter, drack te med mjölk och åt massa annat utan att ta något insulin alls. Hur kunde jag göra det? Jag hade haft diabetes i över 35 år och visste mycket väl att min kropp behöver insulin till allt jag äter. På något sätt så räknade jag inte mitt småätande som ätande. Det fanns helt enkelt inte alltså behövde jag inte ge något insulin! Eller så var det bara att jag tyckte det var så lite så att jag inte skulle behöva något insulin till det. Men ganska snart med hjälp av Dosemem så kunde jag se att jag visst behövde insulin till alla mina småmåltider. Jag lärde mig att mitt blodsocker kunde höjas från 5.5 mmol/l till 8 mmol/l av en näve nötter, från 7 till 9 mmol/l av en liten knäckemacka osv osv.

Så oavsett om det har med diabetes, blodsocker eller annat att göra — har man lätt för att lura sig själv (som jag), eller göra saker utan att tänka på det, så kan det vara bra att logga vad man gör!

 

 

Det här inlägget postades i Dosemem. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>